جستجو
فیلتر ها
بستن

قله پهنه حصار اسفند 92

منطقه: تهران تاریخ اجرای برنامه: 1392/12/09 تعداد همنوردان: 2 نفر سرپرست: آقای اسداله نصیری

QR-Code

آخرین برنامه ی سال 92 گروه جوان ، قله ی پهنه حصار بود که با شرکت دو نفر از اعضای گروه، آقایان ارسلان قلی پور واسداله نصیری انجام گرفت.

قله پهنه حصار یا پهنه سار یکی از مناطق مرتفع البرز مرکزی می‌باشد که در جاده منتهی به امامزاده داوود پس از وارد شدن به منطقه ی کوهسار،حدود12 کیلومتر را در جاده آسفالت با پیچ و خم های خطرناک طی کرده و با عبور از منطقه ی سولقان سمت چپ جاده تابلوی بزرگی برای راهنمایی ورود گردشگران به سنگان دیده می شود به سمت چپ تغییر مسیر دادیم. از کنار جاده امامزاده داوود تا روستای سنگان بالا تقریبا10 کیلومتر جاده آسفالت طی شد تا به انتهای آسفالت و روستا ی سنگان بالا رسیدیم.که سمت راست چند مغازه وجود دارد و برای خرید وسایل مکان مناسبی می باشد وسمت چپ نیز صخره قرار داشت و پشت مغازه ها به سمت دره امامزاده کوچکی دیده می شد .قله پهنه حصار و قله های فرعی اطراف آن بین جاده چالوس و جاده امامزاده داوود قرار دارند.برای اطلاعات بیش تر به سایت ویکی پدیا مراجعه شود

لازم به ذکر است از دوستان همنورد که علاقه مند به شرکت در برنامه بودند اما به علت نگذراندن دوره ی برف و یخ مقدماتی و نداشتن مدرک آن نتوانستند در برنامه حضور پیدا کنند و با سعه ی صدر به تصمیم سرپرست برنامه احترام قائل شدند تشکر می نمایم.امید است در سال آینده این عزیزان در دوره ی برف و یخ مقدماتی شرکت نموده تا برای برنامه های زمستان آینده شرایط حضور در برنامه ها را داشته باشند

پس از بررسی مسائل مربوط به وظیفه ی یک سپرست که قبل و حین و بعد از برنامه باید انجام گیرد برای قبل از حرکت مواردی مانند : برقراری ارتباط با اعضای شرکت کننده ، بررسی وضعیت جوی منطقه و چک کردن وسایل وتجهیزات اعضای شرکت کنند و ... انجام گرفت و در نهایت راس ساعت 5 صبح روز 09/12/92حرکت از اسلامشهر با خودروی شخصی آقای قلی پور آغاز شد که در این مجال از زحمات ایشان تقدیر و تشکر می نمایم

ساعت 6 صبح به روستای سنگان بالا رسیدیم. پس از ده دقیقه زمان برای آماده شدن به سمت آبشار حرکت کردیم .(یکی از نکات مهم برای سرپرستان برنامه ها ارائه گزارش صادقانه و شجاعت بازگو کردن اشتباهات در برنامه می باشد تا دیگر همنوردانی که این گزارش ها را مرور می کنند اشتباهات آنان را تکرار نکنند و اشتباه نیز جزء لاینفک برنامه ها می باشد اما با مدیریت صحیح می توان اشتباهات را به حداقل رساند،که امید است شجاعت بازگو کردن اشتباهات به یک فرهنگ بین همنوردان مبدل شود . یکی از اشتباهات سرپرست این برنامه نرمش نکردن قبل از حرکت و عدم انجام حرکات کششی بعد از برنامه بود که از مسائل مهم یک صعود موفق می باشد که معمولا مغفول می ماند

پس از روستا ی سنگان بالا ،آسفالت تازه ای که امسال از انتهای مسیر آسفالتی بعد از روستا ریخته شده بود آسیب فراوانی به محیط زیست منطقه وارد کرده است که همین امر موجب فراهم نمودن ساخت و ساز های غیر اصولی در منطقه خواهد شد که نتیجه ی آن تخریب محیط زیست خواهد بود

این منطقه هر سال با تغییرات فراوانی در بافت روستایی روبرو می باشد که علت اصلی آن نزدیکی به پایتخت است. قطعا تغییرات با این سرعت چهره ی زیبای منطقه ی سنگان در سال های آتی را تهدید جدی خواهد نمود که امیدواریم مسئولین امر نگاه ویژه ای به این منطقه داشته باشند تا در آینده این منطقه نیز مانند مناطقی چون لواسان و فشم دست زمین خواران دولتی و غیر دولتی نیفتد

به علت آسفالت جدید که ریخته شده بود ما را دچار اشتباه کرد و ما با پیش ذهنیت مسیری که هشت ماه پیش از آنجا گذشته بودیم ادامه مسیر داده و از اولین بریدگی سمت چپ به سمت پاکوب دره رفتیم واز پل روی آن گذشتیم و این انحراف از مسیر باعث شد نیم ساعت از برنامه عقب بیفتیم البته کالیبره نکردن جی پی اس در ابتدای مسیر نیز مزید بر علت بود تا از مسیر اصلی خارج شویم(نکته : قبل از حرکت در منطقه، جی پی اس باید کالیبره شود!) اما پس از بررسی منطقه مود نظر به مسیر اصلی بازگشته و به سمت آبشار ادامه مسیر دادیم. نکته لازم این که دوستان همنورد ویا طبیعت گردان عزیزی که می خواهند به آبشار دسترسی داشته باشند حتما تا پایان آسفالت جدید ادامه مسیر داده و پس از مدت زمان تقریبی 20دقیقه با سرعت بین پنج تا هفت کیلومتر در ساعت ( حرکت ملایم) در جهت شمال شرقی از روی جاده آسفالتی جدید، آبشار درسمت (چپ جلو) کاملا مشهود می باشد که نشانه ی خوبی در مسیر است البته پس از انتهای مسیر آسفالت شما پس از گذشتن از مسیر خاکی به طول دویست متر به دوراهی می رسید که مسیر اصلی به سمت آبشار، پاکوب مسیر سمت چپ با شیب ملایم به خط القعر دره می باشد که وجود یک پل نسبتا محکم روی رودخانه از جنس سیمان و بتون مشخصه ی آن است. (از روستا ی سنگان بالا تا این پل تقریبا5/1 کیلومتر فاصله است که نصف بیش تر مسیر متاسفانه آسفالت شده است) وجود باغچه های کوچک، حوضچه هایی از جنس بتون (استخر)برای جمع آوری آب، در امتداد دره و سمت چپ مسیرپاکوب می تواد راهنمای خوبی برای بازدیدکنندگان از آبشار باشد

از این نقطه(مسیر سمت چپ و پل روی رودخانه )و با عبور از کنار باغچه ها و استخرهای مخصوص آبیاری درختان پس از 45 دقیقه به محل تقاطع رودخانه در دره رسیده و با عبور به سمت مقابل (جهت جنوب) تغییر مسیر داده و پس از عبور از رودخانه باشیب تقریبی 30 درجه روبرو شدیم که در جهت شمال ادامه ی مسیر داده شد.

از مهمترین ویژگی های بین مسیر و روستای سنگان بالا، وجود رودخانه در بین مسیر و تغییر مسیر از رودخانه در جهت جنوب غربی ،با شیب تقریبی بین 15 تا 30درجه در طول مسیر ، ونیز وجود یک سنگ بزرگ در بین راه که از سمت راست آن مسیر پاکوب کاملا مشخص می باشد باید عبورکرد.پس از سنگ بزرگ در نزدیکی آبشار وجود تک درختی در کنار پاکوب جلوه ی خاصی به مسیر داده بود ، دیده می شد

ساعت 8:10 و با طی کردن تقریبا 5کیلو متر به محل آبشار رسیدیم . پس از روبرو شدن با قندیل کله قندی که پای آبشار تشکیل شده بود به مشاهده ی این منظره ی زیبا همراه صرف صبحانه مشغول شدیم

پس از بررسی منطقه و مطمئن شدن از وجود گروه ها و افراد مختلف که به صورت آزاد برای صعود در منطقه حضور داشتند و با مشورت آقای قلی پور در ساعت 8:45 به سمت قله از سمت راست آبشار ادامه ی مسیر دادیم. نکته ی مهم در کنار آبشار وجود غار بیوک آقا می باشد که در سمت چپ آبشار مورد بازدید عموم کوه پیمایانی قرار می گرفت که در این موقع از سال به منطقه آمده بودند.

پس از دست به سنگ شدن از ورودی دهلیز سمت راست پس از آبشار جهت شمال غربی را در پیش گرفته و با عبور از این نقطه که شاخصه ی اصلی آن دست به سنگ شدن برای بالا رفتن بود قابل ذکر است.

پس از عبور از این نقطه روبروی یال منتهی به قله قرار گرفتیم که برای عبور از این مسیر مدت 35 دقیقه با شیب تقریبی 15 درجه در جهت شمال ادامه ی مسیر دادیم.

پس از تقریبا 30دقیقه در جهت جنوب تغییر مسیر داده و با عبور از چهار گرده نسبتا بلند و با فاصله از یکدیگر به مسیر منتهی به قله رسیدم.ساعت 11:30 و پس از طی کردن تقریبا 200/3 کیلو متر،در قله حضور داشتیم. که بادی باسرعت تقریبا بین 10 تا 15کیلومتر درحال وزیدن بود و از جهت شمال غرب نیز ابرهایی از نوع استراکومولوس در حال ورود به منطقه بودند.که این دوعامل باعث شد پس از بیست دقیقه حضور در قله و با تماشای مناظر زیبای اطراف قله و گرفتن عکس یادگاری مسیر بازگشت را در پیش بگیریم.قلل توچال در جهت شمال شرق و کهار و ناز در جهت شمال مشغول خود نمایی بودند

در این نقطه شاخصه ی اصلی مسیر ، کفی شدن مسیر تا انتهای قله بود . داخل سنگ چین روی قله به ارتفاع یک و نیم متر پر از برف شده بود

مسیر برگشت را در پیش گرفته و دربین راه با هنرمندی همنورد خوبمان آقای ارسلان قلی پور تصاویر زیبای طبیعت شکار شد

در نهایت پس از رسیدن به آبشار و صرف ناهار به سمت پایین و روستای سنگان بالا رهسپار شدیم. در مسیر بازگشت با بارش برف روبرو شدیم که با کم کردن ارتفاع از میزان بارش برف نیز کاسته شد

در پایان از حضور ، راهنمایی های سودمند و انتقادات دلسوزانه ی همنورد عزیزمان جناب آقای ارسلان قلی پور که بارعایت کامل مسائل فنی در این برنامه حضور مفید داشتند تشکر می نمایم. امیداست از تصاویر زیبایی که شکار نمودند در سایت گروه استفاده شود. قابل ذکر است برای دریافت فایل جی پی اس مسیر می توانید با سرپرست برنامه هماهنگ نمایند.با آرزوی سال پربرکت برای همه ایرانیان.پیشا پیش سال نو مبارک.